Punoittava iho

KASVOJEN PUNOITUS – TOP 3 SYYT JA HOITOVINKIT

Kärsitkö sinä usein ikävistä lehahduksista iholla ja punaisena helottavista kasvoista? Tämä yleinen vaiva ei ole ainoastaan kosmeettisesti kiusallinen, vaan usein myös hyvin epämiellyttävän tuntuinen. Punoittavaa ihoa saattaa, muun muassa kuumottaa, kiristellä, kutittaa tai kirvellä.  Fysiologisesti punoitus johtuu ihon pintaverenkierron pienten hiusverisuonien kiihtyneestä verenkierrosta ja hetkellisestä laajentumisesta, mikä saa etenkin vaalean ihon hehkumaan punaisenaan. Sille mikä laukaisee tämän reaktion voi olla useita eri syitä. Siksi on tärkeää ensin selvittää syy kasvojen punoitukselle, niin on helpompi hoitaa ikävät oireet kuriin.

Ihon punoituksen top 3 laukaisevaa tekijää:

  • Sää olosuhteet
  • Jännitys ja stressi
  • Histamiini reaktio

Ihon punoituksen laukaisevana tekijänä voi olla erilaiset sääolosuhteet, jokin stressaava tai voimakastunteinen tilanne tai esimerkiksi jokin tietty ruoka tai juoma. Onkin tärkeää kiinnittää huomiota minkälaisissa tilanteissa kasvosi lehahtavat punaisiksi vai onko punoitus pitkäkestoisempaa. 

Punoitus voi siis olla vain hetkellistä tai pidempi kestoisempaa. Kasvojen pysyvästi laajentuneista hiusverisuonista ja siitä aiheutuvasta pidempi kestoisesta punoituksesta puhuttaessa käytetään yleisesti ilmaisua couperosa iho. Toinen varsin yleinen pidempi kestoista punoitusta aiheuttava tulehduksellinen ihosairaus on ruusufinni eli acne rosacea. Tässä artikkelissa keskitymme kuitenkin käsittelemään enemmän kasvojen hetkellisiä punoitus reaktioita. Mainittakoon kuitenkin, että couperosa tai ruusufinni altistavat voimakkaammin kaikenlaisille punoitus reaktioille

Suojaa herkkä iho sään mukaan

Jos punoituksen laukaisee jokin sää olosuhde, kannattaa punoitus oireiden välttämiseksi ihoa yrittää suojata seuraavin keinoin. 

Talvella kylmä viima tai pakkanen puraisee helposti herkkää ihoa saaden sen punoittamaan. Ykkös asia talvella on tietenkin suojata ihoa ihan fyysisesti pukeutumalla lämpimästi sään mukaan. Käyttämällä pipoa ja kaulahuivia kasvojen suojaamiseen talvisäässä, vältät kasvojen punoituksen kaikista tehokkaimmin. 

Oikein valituista kosmetiikka tuotteista voi kuitenkin olla myös suurta hyötyä. Pakkaseen ja viimaan mentäessä iho kannattaa viimeisimpänä suojata vedettömällä kasvo balmilla tai öljyllä. Paras öljy tulee useimmiten luonnosta, sillä kylmäpuristetut kasvi- ja siemenöljyt eivät muodosta iholle niin voimakasta kalvoa ja iho pystyy hengittämään. Tujummat synteettiset mineraaliöljyt, kuten vaseliini kyllä suojaa ihoa ulkoapäin pakkaselta, mutta saa kasvot helposti hikoilemaan voiteen alla, jolloin riski palelluttaa iho kasvaa. Muista aurinkovoide myös talvella, jottei iho pääse palamaan kirkkailla hangilla! 

Jos ongelmana on kuuma aurinkoinen sää, hakeudu mahdollisuuksien mukaan aina varjoon ja vetäydy keskipäivällä sisätiloihin pahimmalta paahteelta. 

Tehokkaimmin suojaat kasvoja auringolta leveälierisen hatun ja aurinkolasien lisäksi, valitsemalla ihollesi sopivan korkea suojakertoimellisen aurinkovoiteen. Muista levittää aurinko voidetta runsaasti ja lisätä tuotetta päivän mittaan.

Huomioi lisäksi, että myös meikki suojaa aina ihon ulointa kerrosta kaikilta sääolosuhteilta.

Ihon punoitus

Stressaako punoittava iho? Rauhoita mieli ja vältä punastuminen

Stressi, jännitys ja suuret tunteet saavat helposti punan poskille. Tämä on täysin normaalia lähes kaikille meistä, sillä tunteet voivat aktivoida luontaisen taistele tai pakene reaktion, mikä saa veren kiertämään vilkkaammin suonissamme aiheuttaen punoitusta. Vaikka kyseessä onkin ihan luonnollinen reaktio voi asialle kuitenkin tehdä jotain etenkin, jos jännityksen aiheuttama punoitus alkaa aiheuttamaan sinulle etukäteen stressiä. 

Kokeile seuraavaa vinkkiä ennen jännittävää tilannetta jos stressi punoitus häiritsee. Ennen punoitusta aiheuttavaa tilannetta, käännä huomiosi sisäänpäin kehoosi ja tee rauhoittava meditaatio tai hengitysharjoitus. Ihosta kun sanotaan, että se on suoliston ja mielen peili ja voi siksi reagoida vahvasti sisäiseen maailmaasi. 

Hermostoamme rauhoittava harjoitus ennen h-hetkeä voi ehkäistä jännitys punan kokonaan tai ainakin saada oireet lievemmiksi. Rauhoittava meditaatio tai hengitysharjoitus voi saada parasympaattisen hermoston rauhoittumaan, jolloin punoitus myös vähenee. 

Lyhytkin rauhoittuminen voi auttaa merkittävästi. Kokeile esimerkiksi laskea kämmenesi rintakehälle, sydämesi päälle ja hengitä syvään 5-10 kertaa ja keskity kohdistamaan hengitystä kohti kämmeniä ja tunnustele kuinka sykkeesi laskee, kun mielesi rauhoittuu.

Tässä yksi hyvä englanninkielinen harjoitus rauhoittamaan mieltä ja hermostoa.

Daily Calm | 10 Minute Mindfulness Meditation | Self Soothing 

Aina toki pelkkä mielen rauhoittaminen ei valitettavasti riitä,  joten voit ennakoida jännittäviä tilanteita tarvittaessa myös hyvin punaisuutta neutraloivalla meikillä. 

Histamiini intoleranssi – Äkillinen kasvojen punoitus ja kuumotus

Söitkö jotain mikä sai ihon punoittamaan ja muutenkin oudon olon? Nostiko lasi viiniä ikävän punan kasvoille? Histamiinilla voi olla osansa näissä ruokailuun liittyvissä äkillistä punoitusta ja kuumotusta aiheuttavissa reaktioissa. 

Oletko koskaan kuullut histamiini intoleranssista eli histamiini yliherkkyydestä? Kyseessä ei ole allerginen reaktio millekkään tietylle ruoka aineelle tai itse histamiinille, vaan elimistön vähentynyt histamiinia pilkkovan entsyymin, diamiinioksidaasi, (DAO) tuotanto tai jopa sen puute. DAO-entsyymin puute voi olla hetkellistä esim. alkoholia nautittaessa tai sen tuotanto voi olla kokonaan heikentynyt, esimerkiksi jostakin tulehduksellisesta suolistosairaudesta johtuen.

Histamiini yliherkkyydestä puhutaan, kun runsaasti histamiineja sisältävät ruoka-aineet saavat elimistössä aikaan reaktion, jonka oireita voivat olla  muun muassa punoittava ihottuma, kuumotus, päänsärky, väsymys ja sydämen tykytys tai useampia näistä yhtä aikaan. 

Histamiinia sisältäviä tai sitä elimistössä vapauttavia ruokia ja juomia ovat esimerkiksi: kovat ja pitkään kypsytetyt juustot, viinit, savustetut kala- ja lihatuotteet, sitrushedelmät, hapankaali sekä suklaa. Jos tunnistat itsesi edellä mainituista oireista nautittuasi näitä tiettyjä ruokia tai juomia, voi olla hyvä kokeilla välttää kyseisiä ruoka aineita.

Histamiini yliherkkyyteen on saatavilla onneksi myös apua ravintolisästä! Apteekeista voi nimittäin ostaa reseptivapaasti ravintolisä valmistetta nimeltä Daosin. Daosin auttaa pilkkomaan histamiinia ja vahvistaa kehon omaa luonnollista DAO-entsyymi tuotantoa vähentäen näin ikäviä oireita liittyen histamiini yliherkkyyteen. Voit siis sanoa hyvästit esimerkiksi ikävälle viini punoitukselle ja nauttia lasillisen ilman ikäviä oireita.

Histamiini yliherkkyys

Histamiinia laukaisevat ruuat ja juomat: TOP 10 vältä näitä:

  1. Viinit, erityisesti punaviini
  2. Olut, erityisesti jälki käynyt
  3. Kaali, erityisesti hapankaali
  4. Savustetut kalat ja lihat 
  5. Meren antimet kuten anjovis
  6. Kovat juustot kuten parmesan
  7. Punaviini etikka
  8. Suklaa ja kaakao
  9. Pähkinät kuten saksanpähkinä
  10. Hedelmät kuten sitrukset

Hoida kasvojen punoitus pois kotikonstein

Toivottavasti näistä vinkeistä on apua sinun ihosi kurjiin punoittaviin ongelmiin. Kuten voit nyt huomata, voi kasvojen punoitus johtua hyvin monesta eri syystä. Siksi on tärkeää tunnistaa oman ihon punoituksen syyt ja hoitaa ongelmaa sen mukaisesti. Mieti siis minkälaisissa tilanteissa ihosi punoitusta ilmenee ja ota tästä artikkelista vinkit testiin omaan tilanteesi sopivalla tavalla.